ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Üle noatera: Hädamaandumine Tallinnas

Saada link

Media

Kirjeldus

Eesti lähiajaloos on mitmeid peatükke, mille teistsugune lõpplahendus oleks mõjutanud meie riigi ja inimeste saatust. "Üle noatera" 1. osa pakub teile alternatiivse vaate, mis oleks juhtunud, kui 2014. aasta augustis purunenud rehvi ja vigastatud mootoriga Amsterdami poole startinud Estonian Airi lend OV473 oleks Tallinna lennuväljal maandudes põlema süttinud. Saatejuht Rasmus Kagge, režissöör Indrek Simm.

Samast seeriast

Vaata kõiki

Sarnased saated

Vaata kõiki

Sarja pealkiri: Üle noatera
Osa nr.: 1
Kestus: 00:28:32
Indeks: 2019-003950-0001
Režissöör: Simm Indrek
Esmaeeter : 04.11.2019
Kategooria: Elu → dokumentaalseriaal
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Tiiter: Eesti Televisiooni ja Elisa originaalsari
00:00:09 lehviv sini-must-valge lipp spl. KT Rasmus Kagge - Eesti lähiajaloos on mitmeid peatükke, mille teistsugune lõpplahendus oleks mõjutanud meie riigi ja inimeste saatust. Esitan teile kohe mõned versioonid sellest, mis oleks juhtunud kui toonased sündmused oleks võtnud teistsuguse pöörde.
00:00:25 ALTERNATIIVAJALUGU (subt) (fiktsioon) AK ankur Priit Kuusk loeb stuudios uudise: Tere õhtust! AK 14.08.2014. Just äsja laekunud info põhjal saame öelda, et Tallinnas kl 18.41 väljunud Estonia Airi lennuk Amsterdami süttis maandudes teadmata põhustel põlema. Lennuki pardal viibis 82 reisijat ja 4 meskonnaliiget. Võimalikest ohvritest meil esialgu teateid ei ole.
00:00:52 INT VIRGO KOHA - saime teada, et üks rehv on põhimõtteliselt läinud katki ja siis on lennuki kere ja tagatiivad, mootorilabad on ka veel kahjustatud, rehvitükid on veel läbi moori lennanud. Siis mõtlesime, mis me nüüd teeme.
00:01:09 INT HEIKO VÄÄT - Kui on vaja lennata, on vaja lennata. Kui saatus lõüetab ära, siis lõpetab.
00:01:18 Saatepea: Üle noatera. Lend OV473
00:01:33 Eesti lipp lehvib vardas sinise taeva taustal.
00:01:37 droonivõte: Tallinna Lennuväli
00:01:40 Tallinna Lennujaam sisepl-d ja välispl-d. Inimesed. Lennukid. Pagas liigub eskalaatoril lennukisse. Reisijad lähev lennukile. KT Rasmus Kagge - 2014 14. augusti pärastlõunal stardib Tallinna lennuväljalt Estonian Airi lend OV473. Pardal 82 reisijat ja 4 meeskonnaliiget.
00:01:58 Lennuki rattad liiguvad stardirajal.
00:02:00 RASMUS KAGGE (stj, subt) stand - Lend võtab suuna Amsterdami, kuhu ta peaks jõudma u 2 h 20 min pärast. Aga saatuse tahtel õhkutõus äpardub.
00:02:09 Lennuk hoovõõturajal õhku tõusmas. KT Rasmus Kagge - Kohe kui lennuk oli end hoovõturajalt lahti rebinud, kostub salongi arusaamatu pauk. Meeskond ei tea veel sel hetkel, et õhku tõusmisel purunes lennukil rehv.
00:02:21 RASMUS KAGGE stand - Isegi spetsialistid ütlevad, et pealtnäha tühine intsident võib asjaolude kehval kokkulangemisel kiiresti kasvad üle katastroofiks. Meil on meeles 2019 kevadine Moskva õnnetus, kus tühise rikke järel maandunud Suhhoi lennuk maandumisrajal põlema süttis ja 41 inimest tappis. Toonane Tallinn-Amsterdami lend lõpeb aga hästi 2:36-2:42 KATE: Moskva lennuki põleng, mai 2019
00:02:43 RASMUS KAGGE stand - Selle eest tule tänada lennuliiklusteenstuse töötajate tähelepanelikkust ja eesti pilootide professionaalsust. Toonane augustiõhtu oleks võinud lõppeda sootuks traagilisemalt, sündmusega, mis veel aastaid hiljem tekitaks hirmu ja külmavärinaid. 2:55-3:00 KATE: lennuk lendab õhus
00:03:00 INT REIN PORRO, ligi 30 aastase staažiga Aerofloti piloot ja koolitaja, pikaaegne lennuameti tippametnik (subt) - Võib juhtuda, et piloot teeb valearvestuse, läheb närvi. On mindud närvi.
00:03:13 põlev lennuk lennuväljal, pääste kiirustab appi, inimesed lennuki ümber
00:03:18 INT TOOMAS MARDO, Tallinna Lennujaama päästeteenistuse pikaaegne juht (subt) - Arvan, et me ei mõtle keegi neile inimestele sel hetkel, sest neil on niivõrd palju teisi mõtteid, mis on seotud sellega, kuidas need inimesed päästa. Sul ei aega mõelda selle peale, mida need inimesed seal tunnevad
00:03:32 Tallinna Lennujaama tablool kirjad: Taksode Rada. Tere tulemast Tallinna lennujaama. droonivõte: Tallinna Lennujaam ja lennuväli. Lennuk rajal. KT Rasmus - Sel saatuslikul päeval istub lennuki kokpitti noor piloot Virgo Koha, kelle jaoks on ühe suure reisijaid täis lennukiga lendamine ikka veel väljakutseks. Lennukooli on ta lõpetanud eelneval, 2013. aastal, seega, lennukogemust napib.
00:03:49 INT VIRGO KOHA, Estonian Airi lennu OV473 kaaspiloot (subt) - Reisilennukiga suhteliselt vähe. Nö peale treenigprotsessi, simulaatorit, kui ka lennukis koolitused võtsid vähemalt 5 kuud
00:04:04 Tallinna Lennujaama kiri. Väljuvad lennud lenujaama tablool. Reisijad lennujaamas. Anonüümsed jalad ja kohvrid. KT Rasmus Kagge - Toonane reis algab Virgo jaoks nagu iga teinegi. 4:08 KT INT Virgo Koha - Mäletan, see oli õhtune lend Amsterdami. Kell 18 oli väljumine. Reisijaid oli päris palju. Lennuki mass oli päris kõrge.
00:04:17 INT VIRGO KOHA - Võis olla 70-80 reisijat. Lend kulges tavaliselt. Ilmad olid ilusad.
00:04:26 Tallinna lennuväli, lennuk tõuseb õhku. KT INT Virgo Koha - Tõusime õhku. Ka meie ise ei saanud midagi aru, et oleks midagi juhtunud.
00:04:37 INT TOOMAS UIBO, kogenud lennundusinstruktor ja piloot (subt) - Kõige ohtlikumad on need intsidendid, kui sa ei saa aru või ei tea, milline oht sind ees ootab. Sul ei ole võimalik ettevalmistada selleks, et teha ohtu maandumine.
00:04:53 Reisijad lähevad lennuki peale Tallinna lennujaamas. KT Rasmus Kagge - 82 reisija seas istub ka kunagine Eesti parim odaviskaga Heiko Väät, kes lendab Amsterdami noorte sportlastega.
00:05:01 INT HEIKO VÄÄT, Estonian Airi lennul VO473 viibinud, Eesti noorsportlaste treener (subt) - Kogu Eesti noorte koondis pidi sõitma Nanjingi noorte olümpialemängudele. Esimene reis oli Tallinnast Amsterdami, sealt pidim edasi Nanjingi lendama. 4-5 noort ja üks treener veel, 7-kesi olime. Läksime lennukile, olime rõõmsad ja täis emotsiooni ja tahet. 5:23 KATE: lennuk õhus
00:05:29 Lennuliiklusteeninduse töötaja vaatab binokliga.
00:05:30 RASMUS KAGGE stand (lennujuhtimistornis) - Peagi peale õhku tõusmist said piloodid lennujuhtumistornist äreva teate. KATE: lennujuhtimiskeskus
00:05:38 INT VIRGO KOHA - Lennujuhid olid need, kes paar minutit peale meie õhku tõusu võtsid ühendust ja ütlesid, et tornist kõlas suur pauk ja maandumisrada on rehvitükke täis, suuri tehvitükke.
00:05:50 INT HEIKO VÄÄT - Lennuk vahetult enne õhku tõusmist oleks nagu sõitnud üle vöötraja. Väristas ja raputas, mõtlesime, et lennuk ei saa hoogu üles, peab joonteni välja panema. 6:00 KATE: lennujuht vaatab binokliga
00:06:04 Lennujuht lennujuhtimiskeskuses. KT Rasmus Kagge - Piloodi, kes kahju ulatust ei tea, on dilemma ees.
00:06:07 RASMUS KAGGE stand - ...kas jätta maandumine Amsterdami või pöörduda Tallinna tagasi. Otsustamine võtab mõne aja.
00:06:12 Lennuk õhus. KT Virgo Koha - Jõudsime juba päris kaugele, Eesti õhuruumist välja, Rootsi piirile
00:06:18 INT VIRGO KOHA - ...kui otsustasime, et tuleme tagasi. Me oleks võinud sama hästi ka lennata Amsterdami ja seal tegeleda selle probleemiga. Tundsime, et Eestis on asja parem teha. Kodusem ja väiksem lennujaam
00:06:31 INT HEIKI VÄÄT - Pool tundi kuni 40 min olime lennanud ja lennuki kapten ütles, et peame tagasi pöörduma Tallinnasse, Amsterdam ei võta meid vastu. Kummipuru leiti.
00:06:48 Lennuk stardirajal, lennuki rattad.
00:06:53 Rasmus Kagge stand - Sel hetkel ei teadnud keegi, et õnnetus obn kahjustanud ka mootorit
00:06:56 SAS-i Lennuk stardirajal Tallinna lennuväljal. KT INT Toomas Uibo - Start ja maandumine on lennu kriitlised osad.
00:07:02 INT TOOMAS UIBO - Start ja maandumine on lennu kriitlised osad. Kui tekib probleem, näit. stardi momendil mõlemad mootorid lõpetavad töö, siis on tõesti oht selles, et see lennuk lõpetab Ülemiste järves või halvimal juhul kuskil elurajoonis. 7:08 KATE: lennuk stradirajal, lennuk tõuseb õhku, Air Baltic lennuk õhus
00:07:23 RASMUS KAGGE stand - Vaatamata Tallinna Lennujaama suhteliselt õnnelikule ajaloole on siiski sündmusi, mis päästeteenistuse juhile kohe meenuvad.
00:07:31 ARHIIV: Metsa vahele kukkunud An-28 kaubalennuk. AK 08.02.2003. KT INT Toomas Mardo - Halvasti on meil lõppenud An-28 kaubareisi tegev väikelennuki lend kui peale õhku tõusu kukkus kohe alla ja mõlemad piloodid hukkusid.
00:07:43 INT TOOMAS MARDO - Ja An-26 Poola lennukompaniile kuulunud lennuk
00:07:52 ARHIIV: (sünkr. koos reporteri tekstiga) Aktuaalne Kaamera (ETV 2010), AK 17.03.2010. Poola reisilennuki kukkumine Ülemiste järve. 8:09 KT INT Toomas Mardo - Neil vedas, sest järv oli kaetud paksu tugeva jääga. Lennuk jäi jääle. Paks lumi pehmendas maandumist.
00:08:15 INT TOOMAS MARDO - Kõik jäid ellu. Aga oleks see juhtunud juunis, mais, kui järv ei oleks kaetud jääga, oleks nad uppunud. 8:19-8:24 KATE: droonivõte: Ülemiste järv
00:08:24 RASMUS KAGGE stand - Lennuki uppumisel Üelmiste järve tekib küsimus, kas katastroof võib võimenduda vee saastumise või veepuhatusjaama hävimise tõttu.
00:08:33 droonivõte: veepuhatusjaam. KT INT Rainer Vakra - Tallinna Veel on mitmeid erinevaid võimalusi...
00:08:34 INT RAINER VAKRA, Riigikogu Keskkonnakomisjoni endine esimees (subt) - ...eeldusel, et kõike ühe hetkega maatasa ei tehta. Ma ei oska mudelit öelda, kuidas oleks võimalik kõik süsteemid ühe lennuki tõttu välja lülitada. Keerulisem on see, kui nendel päevadel kui jaama taastakse, pole vesi joogikõlbulik. 8:53-9:06 KATE: droonivõte: Ülemiste veepuhatusjaam
00:09:06 RASMUS KAGGE stand - Üllataval kombel on vette kukkunud lennuki puhul üks juriidiline nüanss, millest paljud teadlikud pole ja mis võib reostuse levikut soosida.
00:09:13 droonivõte: Ülemiste veepuhatusjaam. KT INT Riho Sobi - Kõige olulisem probleem on, et kui lennuk järve kukub, siis...
00:09:20 INT RIHO SOBI, Ülemiste veepuhatustjaama juht (subt) - ...seda vrakki järvest välja tõmmata. Kuna seal on kindlustusfirmad taga, siis ei tohi seda puudutada, aga terve selle aja, kui ta nö liguneb seal, lahustub vette ka palju kütusejääke. Meie nägemus on lennuk võimalikult kiiresti järvest välja tõmmata. Esimesena inimesed, siis lennuk. 9:32-9:41 KATE: droonivõte: Ülemiste veepuhastusjaam
00:09:43 Päästeteenistuse õppus veekogul. KT Rasmus Kagge - Siiski peavad päästemeeskonnad alati olema valmis ka kõige mustemaks stsenaariumiks.
00:09:50 INT PRIIT LAOS, 2014. aastal Päästeameti Põhja päästekeskuse juht (subt) - Kõige mustem stsenaarium on hädamaandumine või lennuki allakukkumine tiheasustuspiirkonda, millega täna reaalselt ei ole tegemist olnud. Musta stsenaariumi kõige halvem näide on see, mis toimus selle aasta maikuus Moskvas Šeremetjevo lennuväljal, kus suhteliselt tervelt hädamaandumise sooritanud lennukis tulekahju tagajärjel hukkus 41 inimest.
00:10:21 ARHIIV: (sünkr. koos uudistelugeja tekstiga) Aktulaane Kaamera 5.05.2019, põlev lennuk Moskva lennuväljal.
00:10:36 Ülemiste järv. Tallinna lennuväli. Ülemiste keskuse parkla. Eemal vaateratas (T1-l), Tallinna lennujaam. Lennujuhtumistorn. KT Rasmus Kagge - Õnneks 2014 augustis Estonian Airi lend OV473 Ülemistele hädamaandumist ei kaalunud ja õnnetus ei paista olevat nii tõsine, et lennuk võiks kursilt kõrvale kalduda ning kaubandus ja ärikeskuste või elumajaderajooni ohustada. Piloodid on siiski ärevil, sest on saanud just lennujuhtimistornist teatem et rajalt on leitud rehvitükke.
00:10:59 Lennujuhtimistornis lennujuht vaatab binokliga lennuväljale. KT INT Virgo Koha - Kuna me täpselt ei teadnud, mis juhtus.
00:11:06 INT VIRGO KOHA
Faili nimi: 2019-003950-0001_0002_XHD_ULE-NOATERA_HADAMAANDUMINE-TALLIN.mxf
Indeks: 2019-003950-0001
Kestus: 00:28:32
Registreerimise kuupäev: 04.11.2019
Registreerimise aeg*: 2019-11-04 10:33:47
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse