ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Ametilood: Veevärgimehed

Saada link

Media

Kirjeldus

Keskajal jõudis vesi linna mööda lahtisi puidust renne. Ülemöödunud sajandil viidi veetorud maa alla, kuhu tänasel päeval paigaldatakse plasttorustikke. Millisest materjalist on veevõrk järgmisel sajandil, ei oska veel öelda. Üks on aga kindel – mehed, kes torutööd tunnevad ja teevad, on hinnatud ka siis.

Samast seeriast

Vaata kõiki

Sarja pealkiri: Ametilood
Osa nr.: 38
Aasta: 2004
Kestus: 00:24:17
Indeks: 2004-001678-0038
Režissöör: Taimre Eva Katariina
Esmaeeter: 23.11.2004
Kategooria: Elu → elulised nõuanded
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Saatepea
00:00:16 Klienditeenindus, telefonikõne vastuvõtt kanalisatsiooni ummistuse asjus
00:00:51 ANNELY MÄND AS Tallinna Vesi klienditeenindaja räägib telefonikõnest ja järgnevatest sammudest.
00:01:27 Tiiter VEEVÄRGI MEHED
00:01:34 Kiired plaanid paneelelamutest, veekraanidest, kanalisatsioonikaardist ja kanalisatsioonitorudest, klienditeenindajast + Tiia Randma kaadritagune tekst
00:02:36 Intervjuu JUHAN LODERAUD, Tallinna vesi AS töödejuhataja. Juhan selgitab, kuidas ta saab andmed arvutist ja annab meestele korralduse. Joonistab Elmarile plaani, kuhu minna
00:04:37 Räägib Elmariga.
00:05:02 Virbi tänava maja juures algavad tööd. ARVO SAARE, Tallinna Vesi AS, lekete ja diagnostika juht Arvo selgitab, kuidas töö käib ja mille peale aega läheb. Räägin lekke avastamisest ja selle likvideerimisest. Katteks survepesu auto ja mehed kanalisatsiooni toru juures tööd tegemas.
00:08:07 Intervjuu ELMAR VELTERMANN, Tallinna Vesi AS survepesu autojuht: Mina olen survepesu autojuht, aga enne kooli lõpetamist sain diplomi ehitustisler parketi erialale. Räägi sellest. õppisin 12 kutsekas ehitustisleriks. Siis elamuehituskombinaati tööle, sõjaväkke, siis tulin Tallinna vette. Vanemad töötasid enne siin. Normaalne töökoht. Palk rahuldav ja tingimused rahuldavad ja nii sattusingi siia tööle. Elmar survepesu auto juures tööd tegemas. Kanalisatsiooni juures töötamas.
00:08:54 KT: Elmar on 17 aastat Tallinna vee- ja kanalisatsioonitorude puhtuse eest hoolt kandnud. Ilmselt ei ole töö sisu ja olulisus selle ajaga muutunud. Küll on aga muutunud tema töövahend - survepesu auto.
00:09:12 INT ELMAR: Vanasti seda opi, mida nüüd teeb 1 masin ära, tegi 2 masinat ära. Oli eraldi survepesuauto ja tõmbeauto eraldi. Ja väljas miinuskraadide juures masin seisis, ei saanud tööd teha. Aga praegu teeb seda 1 auto ära ja isegi miinus 15 kraadi juures on võimaliktööd teha. Kui muidugi tuult ei ole. Mis täh survepesu? See on kanalitorustiku puhastamiseks. Survevooli või pesuvoolik – see läheb toru sisse ja siis voolikut tagasi kerides tuleb mustus kõik kaevu ja teine – tõmbevoolik – see tõmbab selle paaki sisse. Puhastab torustikku ja on võimalik ummistusi likvideerida. Sina ole siis see, kes neid ummistusi likivdeerib. Mida sealt leidnud oled? Oi sealt tuleb kive ja klaasikilde ja lusikaid ja taldrikutükke ja kõike. Varandust mitte? Kopikaid on näha, aga kulda, briljante ja kalliskive seal ei ole. Võibolla on, aga kes seda näeb, mis paagi sees on. Ega seda ei hakka nagu läbi sõeluma, et paagist kätte saada
00:10:38 INT ELMAR: Mis selle masina juures on keerulist? Kõik see agregaatide käsitlemine ja. Et kõik täpselt operatsioone teha seal. No eks raske ole füüsiline tegevus, mis seal on. Tõmbevooliku liigutamine. No see on muidugi paari mehe töö. Pole 4 kätt, et korraga kaht voolikut liigutada. Kui see voolik on vett täis, siis annab ikka sikutada, nii et vahest kahekesti oleme seda sikutanud. Eriti kui on sügavad kaevud. Ütleme üle 5 m ja sedasi.
00:11:31 INT ELMAR: Mis sulle meeldib su töö juures? Ta on vaheldusrikas. Erinev. Ei ole nii nagu konveieri pingi taga istumine, et mingit kindlat operatsiooni teed hommikust õhtani ja. Siin on iga situatsioon nagu erinev.
00:11:54 Tiia kaadritagune tekst: Elmar on oma töö teinud. Selgus, et seekord pole ummistuse põhjuseks valesse kohta visatud lusikad või vana serviis. Probleem on tõsisem ning vajab põhjalikumat uurimist. Virbi tänavale jõuab torumeeste tõhusa salarelvaga Oleg.
00:12:11 Intervjuu OLEG TSAIKIN, Tallinna Vesi AS, kaamerainspektor. Räägib väikese videokaameraga tööst torude juures: Juhtus nii, et meister sai kõne. Olevat probleemid. Oli võimalus, et seal on midagi juhtunud. Tuli kohale sõita ja tõepoolest selgus, et toru oli purunenud. Aga kuidas see selgus? Auto pesi toru puhtaks, me saatsime oma masina alla ja leidsime selle koha, kust ta katki oli.
00:12:52 Tiia KT: Olegi käsutada on väike ratastel videokaamera, mida saab kaugjuhtimise abil torudesse saata, et nende seisukorda uurida. Tööd sellise kaameraga ei õpetata veel üheski koolis, selle on Oleg pidanud ise igapäevase töö käigus selgeks saama. Eelduse selleks on andnud Tallinna Polütehnikumis omandatud tehniline haridus.
00:13:19 INT OLEG TSAIKIN: Kas mõnikord on selle kaameraga ka midagi naljakat juhtunud? Ikka juhtub, kuigi seda just naljaks ei loe, kui ta kuskile ära kaob. Torud on tihti purud ja kui neis on ikka veel vett, siis ta ei paista välja ja kaob maa alla ära. Mis siis saab? Kaevavad. Toovad üles. Nii kalleid asju me torudesse ei jäta.
00:13:46 Olegi kaamera näitas, et toru on katki. Kohale kutsutakse torulukkseppade meeskond, kes purunenud jupi uuega asendavad.
00:14:16 Intervjuu LEHO VÕRK AS Tallinna Vesi võrkude juht. LEHO VÕRK, Tallinna Vesi AS võrkude juht: Kui palju neid võrkusid Tlns on? Kanalitorustikku tsirka 1000 km, vett on natuke vähem – 900 km. + pumbamajad, rajatised jms abiasjad. Kui panna torud üksteise otsa so 1900 km. Jah, Valgasse on 360 ainult. So siis 7 x Valka Millised veevärgi mehed on paremad? Et peaks vastu? Kindlasti peab ta olema tubli, töökas, aus, kuldsete kätega võiks olla. Õpihimuline, sest meil on siin seadmed ja asjad – keerulised. Lähevad aina keerulisemaks. Plaanimaterjali peab teadma. Põhimõtteliselt ikkagi peab olema tubli.
00:15:04 Intervjuu LEHO VÕRK: Mis selles töös on kõige keerulisem? Töökeskkond. Täna paistab küll päike, aga töötame iga ilmaga. Sellepoolest erinebki ehitusest, et me oleme koguaeg väljas . Ehitajad töötavad enamasti suvel, ilusa ilmaga. Talvel on neil nö kollektiivpuhkus. Me peame igasuguse ilmaga väljas olema. Igasugu olukordi lahendama. Tänane töö oli lihtne, aga võib ka olla keerulisemaid töid, kus ei saa nii lihtsalt hakkama. Kus on vaja veet… teha, midagi muud jne. Vanadel torudel on teistsugune elu kui uusehitistel. Kate: Kanalistasiooniparandus
00:15:47 Sünkroonis –TÕNIS SIKKEL, Tallinna Vesi AS veevärgilukksepp, näitab ja selgitab, mis toruga juhtunud on. Toru on katki läinud.
00:16:26 INT LEHO VÕRK kiidab oma töömehi: Meeste oskused on kõvasti kasvanud. Mehed on iseseisvamad. Kui mina tulin 10 a tagasi tööle, siis oli alati vaja mehel ka töödejuhatajat taga,kes pidas aru jne . Nüüd on nad väga iseseisvad. kas mehed on ka muutunud? Kindlasti. Paremad, ausavamad, iseseisvamad. Ei ole neil enam palju töödejuhatajat taga. Saavad oma töödega hakkama väiksemas koosseisus. Kuidas öelda. Brigaadi arv on vähenenud, sellepärast peavad rohkem tegema. Nad on paremaks muutunud. Ja oskavad igasugu uusi tehnoloogiaid.
00:17:02 Intervjuu ARVO SAARE: Ka labidamehele ei piisa vaid labidast. Kui nõuk öeldi, et vars peab õige pikkusega olema, et hea peale toetada, siis ka labidamees peab teadma tunduvalt rohkem asju, mida enne vaja oli.
00:17:27 Intervjuu TÕNIS SIKKEL: Tänane töö oli niimoodi, et oli hea teha. Kõik oli hea kuiv. Teinekord on pinnas vesi- liiv. Vesi on all, kopp tõmbab ära, aga pinnas vajub koguaeg juurde sulle. Siis tuleb hästi kiiresti need liigutused ja kõik ära teha, et ise ära ei upu. Tln pinnast me juba kõik teame, kus on märg, kus kuiv, liivane, varisev. Teinekord kaldad vajuvad kokku. Nõmmel on head kuivad pinnased. Lasnamäel enamus. Lennujaama juures on jälle õudne vesi Katteks kanalisatsiooni torujupi vahetamine
00:18:32 INT TÕNIS SIKKEL: Mis isel omadused peavad neil meestel olema, kellega sa seda toru parandad? Rahulikkus, mitte närvi minna kui mingi viperus juhtub. Tegelikult ei saagi mingit viperust juhtuda. Kui oled seda tööd teinud, siis kõike näed juba ette. Jälgid. Töö ise karastab. Tunnetad kõike ette. Aga kui uut meest otsite – mis oskusi otsid? Rahulikkus. Peab natuke olema tehn taipu. Loogiliselt mõtlema. Rohkem midagi. Ülejäänu tuleb töö käigus. Õpid kohe.
00:19:23 Liiklusmärgi paigaldamine (kiirenduses)
00:19:31 Intervjuu ARVO SAARE lukksepa ametist: Lukksepa amet nõuab seda, et väga olulised on ohutustehniline pool. SO niisugune asi,mis on meie kõigi töötajatega seotud. Igaühe prk-ga seotud, et meist midagi juhtuks. See on oluline faktor, sest põhiline töö käib meil kuskil tänava peal. Ja ei tea kunagi, kus tänava peal võib tulla mingi probleem, ohtlik situatsioon kujuneda. Sellega kaasnevad tehn teadmised. Lukksepp peab teadma torustiku ehitust. Kuidas, milliseid materjale –eriti praegu torustiku remondi juures – millised mat valikuvõimalused on. Remondidetaili valikuvõimalused on. Et selle remonditöö juures õiged ja sobivad materjalid välja valida. Samamoodi, mis komplitseerib rem situatsiooni on see, et vana torustik on kunagi teistsuguste - tollel ajal õigete arusaamadega ehitatud, aga aeg on arusaamu korrigeerinud. Ei ole need ehitusvõtted olnud kõige õigemad. Materjalidest rääkimata. Lukksepal on kõiges selles vaja orienteeruda, et tänapäevaseid lahendusi kasutada. Katteks pilt kiirenduses. Mehed töödeks valm
00:21:22 Intervjuu TÕNIS SIKKEL räägib, mis on selle töö juures keeruline ja miks tema seda tööd teeb: Mis on selle töö juures keeruline? Keeruliseks teevad teised kommunikatsioonid, mis on samuti maa all. El kaablid, sidekaablid, kütte -, gaasitrassid. Need on tänavatel ja ristuvad meie omadega. Jooksevad kõrvalt tihedalt, et kopaga kaevata ei saa. Tuleb käsitsi kaevati, et toruni välja pääseb. Miks sa seda tööd teed? Miks. Ma ei teagi. kunagi mingit eriala ei olnud. Sõjaväest tulin. Läksin ehitusele tööle ja sealt hakkasin pihta jne. Kes sind õpetas? Ise õppisin kõik. Pidevalt õppinud. Seda tööd ei saagi niimoodi õppida. PIDEVALT kui teed, siis õpid juurde ja kogemus tuleb. Katteks torude ühendamine.
00:22:27 Intervjuu LEHO VÕRK. Mis on suhkrutükk, mis neid mehi hoiab? Nad on meil lojaalsed. Võibolla see, et meil ei ole konveiertöö. On vaheldusrikas. Mis on? Iga päev on midagi uut. Näiteks? Näiteks kasvõi linnaosa. Maa alla kaevata on uus. Igapäev me ei kaeva. Teeme midagi muud. See on suhkrutükk. Ja muidugi see, et Tln vesi ei kao kuskile. Me oleme see firma, kes on olnud 100 ja oleme veel 100 a. Me oleme siin keskajast kui hakati tooma vett.
00:23:16 Ülemiste järve plaan + Tiia Randma KT: Keskajal jõudis vesi linna mööda lahtisi puidust renne. Ülemöödunud sajand viis veetorud maa alla, kuhu tänase tarkuse toel ehitatakse plasttorustikke. Millisest materjalist on see veevõrk, mida teile järgmisel sajandil näitame, ei oska veel öelda. Üks on aga kindel – need mehed, kes torutööd tunnevad ja seda südamega teevad, on hinnatud ka siis.
00:23:31 Vaade läbi toru.
00:23:49 Lõputiitrid
Faili nimi: 2004-001678-0038_0002_D10_AMETILOOD_VEEVARGIMEHED.MXF
Indeks: 2004-001678-0038
Kestus: 00:24:17
Registreerimise kuupäev: 13.03.2011
Registreerimise aeg*: 2011-03-13 03:14:32
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse