ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Õpiõu!: Paide Ühisgümnaasium

Saada link

Media

Kirjeldus

Paide Ühisgümnaasiumi lastega otsitakse vastust küsimusele: kas karuna on parem elada kui karihiirena? Lisaks tehakse tutvust veebisirvijatega ja saadakse teada, kuidas toimub loomadel energiavahetus. Saatekülaline on suurulukite uurija Peep Männil.

Samast seeriast

Vaata kõiki

Sarja pealkiri: Õpiõu!
Osa nr.: 31
Aasta: 2006
Kestus: 00:24:30
Indeks: 2007-002218-0031
Režissöör: Simm Indrek
Esmaeeter: 20.12.2007
Kategooria: Haridus → haridus, muu
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Saatepea tunnusmuusikaga
00:00:22 Mikk Sarv (stj, subt) kutsub lapsi üles uurima, kummana on parem elada, kas kääbus karihiirena või pruunkaruna. Seda uuritakse Paide Ühisgümnaasiumi õuetunnis.
00:00:35 Pildirida muusikas Paide Ühisgümnaasiumi ümbrus. Pnr taevast koolile, 00.41 kooli fassaad, 00.45 gümnaasiumi loodusõpperaja kaart, 00.47 tuule käes lehvivad joonistused puudest
00:00:59 Mikk Sarv (stj, subt) ja Maarja Jakobson (stj, subt) juhatavad saate sisse. Räägiad ilmast ja kas ilm mõjutab ka õuetunde. Tundides uuritakse, kuidas saavad õueilmaga hakkama imetajad.
00:01:48 Vahekõll
00:01:51 Maarja ja Mikk kohtuvad lastega. Esimese ülesandena jagunetakse kaheks võistkonnaks. Võistkonna liikmed saavad endale loomade esindajate nimed ja peavad vastavalt loomadele nii ka liikuma. Tehakse n-ö loomadevaheline teatevõistlus.
00:02:22 Maarja näitab lastele ette, kuidas tehakse hundiratast.
00:02:29 Lapsed võistlevad.
00:02:49 Grupid jagunevad kaheks ja minnakse õuetundidesse.
00:03:09 Vahekõll
00:03:13 Mikk Sarv ja õpetaja Maarika Männil (subt) räägiad, mida õppima hakatakse loomade ainevahetust. Uuritakse, kuidas nahk soojaks läheb ja mis soojusega juhtub.
00:03:31 Laual on 5 erinevat pudelit. Termoses on kuum vesi. Vesi valatakse pudelitesse ja jäetakse seisma. Pudelite suurused näitavad loomade suurust. Selle abil püütakse teada saada, kuidas keegi loom soojust hoiab.
00:04:08 Poisid mõõdavad vee soojust termoses, tüdruk paneb temperatuuri kirja. Edasi valatakse kuum vesi pudelisse. Ühele pudelile pannakse ümber loomanahk.
00:05:25 Lapsed vastavad, miks loomanahk loomale kasulik on.
00:05:48 Arutletakse teemal, kust loomad saavad energiat.
00:06:55 Lapsed uurivad laual olevaid koljuosasid ja püüavad mõelda, kes millist toitu sööb ja miks.
00:07:30 Lapsed vastavad, mis loomaga tegu ja mida ta sööb ning miks.
00:08:45 Vahekõll
00:08:48 Minnakse tagasi purkide juurde ja saadakse teada tulemused, kas on erinevus purkide jaheduse vahel. Kõige jahedam on kõige väiksem pudel ja kõige kuumem kõige suurem ja karvadega kaetud pudel. Tulemused mõõdetakse.
00:09:47 Vahekõll
00:09:50 lapsed teevad kokkuvõtte tulemustest. Järeldavad, et kõige rohkem peab sööma väike loom, sest tema kaotab kõitge rohkem kehasoojust ja energiat.
00:10:05 Mikk palub lastel tund kokku võtta. Lapsed räägivad, mida uut nad teada said ja mis kõige rohkem meeldis.
00:10:37 Vahekõll
00:10:38 Tundi jätkatakse uuringuga, kes on kõige pisemad loomad eestis. Õpetaja Kai Pata (subt) jagab lastele kätte n-ö taskutahvlid, mis lubavad õues kasutada internetti. Kai seletab, kuidas taskutahvel töötab. Töötada tuleb paarikaupa. Üks rühm peab otsima infot metskitse kohta, teine pruunkaru kohta ja kolmas rühm karihiire kohta. üles tuleb leida looma nimi, kaal, toitumisharjumused ja kui sageli sööb.
00:12:14 Lapsed jagunevad gruppidesse. Hakkavad internetis surfama.
00:12:27 Lapsed kannavad ette otsingutulemused. Õpetaja kommenteerib.
00:14:32 Vahekõll
00:14:36 Maarja Jakobson tutvustab saatekülalist suurulukite uurijat Peep Männili (subt). Maarja uurib, mis loom uluk on, Peep vastab, et selleks on metsas vabalt elav loom.
00:15:13 Vahekõll
00:15:16 Lapse räägivad, milliseid metsloomi nad näinud on.
00:16:21 Lapsed püüavad savisse teha mõne looma jalajälje. Peep näitab ette, kuidas teha karukäpajälge
00:16:27 Peep räägib milliseid jälgi loomad maha jätavad.
00:18:04 Peep näitab lastele puutokki, kus on karude tehtud küünejäljed peal. Edasi tutvustab mõningate loomade väljaheteid. Näiteks metskitsepabulad, põdrapabulad.
00:19:28 Vahekõll
00:21:00 Tund võetakse kokku. Peep kommenteerib laste tehtud jalajälgi. Lapsed vastavad, mida uut ja huvitavat teada saadi.
00:23:07 Vahekõll
00:23:12 Maarja ja Mikk võtavad päeva kokku. Lapsed hakkavad joonistama.
00:23:43 Lõputiitrid
00:24:23 Lõpulogod
Faili nimi: 2007-002218-0031_0002_D10_OPIOU_PAIDE-UHISGUMNAASIUM.MXF
Indeks: 2007-002218-0031
Kestus: 00:24:30
Registreerimise kuupäev: 26.03.2013
Registreerimise aeg*: 2013-03-26 15:19:49
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse