ERR-i arhiivis sisalduvate materjalide autoriõigused kuuluvad ERR-ile või on ERR-il luba nende kasutamiseks. Materjalide kopeerimine, muutmine, levitamine, üldsusele suunamine nt sotsiaalmeedias, blogides või veebikanalites on ERR-i loata keelatud! Isiklikul mitteärilisel otstarbel on lubatud arhiivikirje lingi jagamine.

Klassikatähed 2014: Unustamatu meloodia

Saada link

Media

Kirjeldus

Teises võistlussaates peavad noored klassikatähed avama oma lüürilise ja sentimentaalse poole - särama artistina, kelles on sügavust, peenust ning oskust peatada aeg. Kõlavad unustamatud meloodiad. Võistlejate mängu hindab žürii eesotsas helilooja ja pianisti Rein Rannapiga ning tšellisti ja pedagoogi Mart Laasiga. Kaalukaim roll võitja väljaselgitamisel on aga televaatajatel. Saatejuht on Marko Reikop. Saade valmis koostöös Eesti Kontserdi ja Klassikaraadioga.

Samast seeriast

Vaata kõiki

Sarnased saated

Vaata kõiki

Sarja pealkiri: Klassikatähed 2014
Osa nr.: 2
Kestus: 01:19:16
Indeks: 2014-000847-0002
Režissöör: Õun Ülle
Esmaeeter : 16.03.2014
Kategooria: Meelelahutus → võistlus (sh. lauluvõistlused)
Püsiviide: vajuta siia
00:00:00 Saatepea
00:00:23 Saatejuht Marko Reikop- sissejuh. saatele
00:01:25 VO: muusikute tutvustus: Rene Laur, Jakob Teppo, Pipilota Neostus, Elina Netšajeva, Katariina Maria Kits, Anni Ruugla, Henri Zibo, Taavi Orro
00:04:05 Saatejuht - žürii tutvustus Mart Laas, Rein Rannap, Oliver Kuusik
00:05:37 KLIPP 1: RENE LAUR Saksofoni mängija räägib, et enne esinemist tuleb ikka keelt niisutada
00:06:37 Saatejuht - intervjuu võistlejaga. Miks just Henry Mancini ja “Kuu jõgi?”
00:07:04 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Unelevat ja kordustel põhinevat meloodiat mängides tuleb valida tempo, mis lugu seisma ei paneks, vaid tekitaks voogamise ja liikumise tunde. Kuulaja tuleb küll unelustesse viia, aga mitte nii, et ta kontakti muusikaga kaotaks, vaid alati veidi erinevalt mängitud kordustele kaasa elaks. Uue väljakutse toovad saksofonimängijale saateinstrumendid - saksofonil on palju raskem häälestuda keelpillikvarteti kui klaveriga.
00:07:40 RENE LAUR (saksofon) Keelpillikvartett Henry Mancini „Kuu jõgi“
00:10:00 Saatejuht: žürii hinnang: 1. RANNAP, LAAS, KUUSIK
00:11:17 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:11:45 KLIPP 2: JAKOB TEPPO Räägib kuidas Draamateatris „Kui inglid sekkuvad” tükis lavapöördel lõhkus käe ja see nõretas verest, kuid ta pidi sellega edasi mängima
00:12:43 Saatejuht - intervjuu võistlejaga. Kas verine näpp on sama hull kui nohune nina ja palavik? Jakob, esitad Claude Debussy Arabeski. Miks sa just selle arabeski juurde jäid?
00:13:30 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Selle loo meloodia tuleb välja kuulata ühtlaselt helisevast ja voolavast foonist. Nootide esitamise ühtlus ja häälte väljamängimine ongi siin pianistlikult kõige raskem ülesanne. Loo interpreteerimise võti on loomulik tempo – pulss ei tohi olla liiga pealetükkiv, mis muudaks esituse rohmakaks, ega mitte liiga vaba – et lugu laiali ei valguks. Muinasjutulise ja ebamaise kõla tekitab pianist eriliste kõlavärvide otsimisega.
00:14:13 JAKOB TEPPO (klaver) Claude Debussy „Premiere arabesque” / Arabesk nr 1
00:17:35 Saatejuht: žürii hinnang
00:19:03 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:19:17 KLIPP 3: PIPILOTA NEOSTUS esinemisest kodupublikule, kus süda peksab kiiremini. Samal ajal harjutab prelüüdi
00:20:11 intervjuu võistlejaga Miks prelüüd linajuukselisest tütarlapsest?
00:20:45 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. See muusika voolab läbi kõikide flöödi registrite – saame nautida madalalt startivaid passaaže ja keeruliselt valitsetavaid kõrgeid noote. Debussy muusikale ei ole omased suured kontrastid, vaid peened üleminekud ja lainetused. Teose esituse elastsuse otsustavadki nüansirohke dünaamika, väikesed tempolised paisutused ja pea ühe hingamisega mängitud ilus pikk fraas.
00:21:20 PIPILOTA NEOSTUS (flööt) Auli Lonks (klaver) Claude Debussy „La fille aux cheveux de lin“ / Prelüüd nr 8, Linajuukseline tütarlaps
00:23:42 Saatejuht: žürii hinnang
00:24:57 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:25:14 KLIPP 4: ELINA NETŠAJEVA
00:26:18 Saatejuht - intervjuu võistlejaga. Oled tänaseks lauluks valinud meloodia Giacomo Puccini ooperist „Gianni Schicchi“. Millest see laul räägib?
00:26:57 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Aaria esitamisel on hästi oluline ilus, pikk legato liin, mis on vürtsitatud kõrgete pehmete pianos võetud oktavi hüpetega. Samas ootame putšinilikku täidlast ja kandvat häält ning ühtlaseid registreid nii madalatel kui kõrgetel nootidel. Hüpe kõrgele noodile on nii ilus, et hakkame seda kohe veelkord kuulata igatsema ja õnneks saame seda üsna mitu korda ka nautida.
00:27:00 ELINA NETŠAJEVA (sopran) Johan Randvere (klaver) Lauretta aaria „O mio babbino caro“/ „Oo, mu kallis isa” Giacomo Puccini ooperist „Gianni Schicchi“
00:29:42 Saatejuht: žürii hinnang
00:31:15 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:31:35 KLIPP 5: KATARIINA MARIA KITS Õpetaja õpetusest: Ükskõik, mis sind elus alt veab, viiulimäng ei ole kunagi see, mis sind elus alt veab. Samal ajal harjutab Rahmaninovi
00:32:47 Saatejuht - intervjuu. Valisid esitamiseks Sergei Rahmaninov "Rapsoodia Paganini teemale". Miks sa seda unustada ei taha?
00:33:17 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Kui muusika koosneb väikestest väljendusüksustest – fraasidest, siis see teos kõlab tervikuna nagu üks suur ja loomulik fraas või üks suur hingetõmme. Hoogu võttes liigutakse suure kulminatsiooni suunas, kus tuleb mängida suure väljendusjõuga noote, mis asuvad väga kõrges registris. Aga ka madalamate keelte austajaid ei jäeta naudingust ilma – teema viimast tulemist loo lõpus kuuleme kõige madalama, sol-keele esituses.
00:33:54 KATARIINA MARIA KITS (viiul) Sten Heinoja (klaver) Sergei Rahmaninov "Rapsoodia Paganini teemale" 18. variatsioon, op. 43.
00:36:59 žürii hinnang
00:38:47 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:38:57 KLIPP 6: ANNI RUUGLA Energiavahetusest publikuga Samal ajal harjutab avamäng ooperist Carmen
00:39:55 intervjuu võistlejaga. Anni, valisid unustamatuks meloodiaks kolmanda vaatuse avamängu Bizet“ ooperist Carmen. Mis sind selle avamängu juures köidab? Kas seal on piisavalt palju emotsionaalsust, Hispaania kuuma päikest, toreadooride heitlust, armastust?
00:40:30 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. See lugu ei ole isekas, meeldivat meloodiat saame kuulata nii flöödi kui harfi esituses. Kui harf meloodia enda kätte võtab, kõlab flöödil leebelt kirjutatud vastuhääl ehk kontrapunkt. See ei tohi varjutada harfi noote, peab samas kõlama piisavalt iseseisvalt ja veenvalt, et lugu mõjuks edasiarenevana. Loo raskuspunkt flöödimängija jaoks on väga pikkade meloodialiinide väljamängimine niimoodi, et kuulaja peaaegu ei panegi tähele kiireid õhuvõtmisi nootide vahel.
00:41:11 ANNI RUUGLA (flööt) Liis Viira (harf) III vaatuse avamäng Georges Bizet’ ooperist "Carmen
00:43:43 Zürii hinnang
00:45:33 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:45:59 KLIPP 7: HENRI ZIBO Absoluutsest kuulmisest ja edukast kooliteest. Samal ajal harjutab Punast lodjapuud
00:46:49 Saatejuht - intervjuu võistlejaga. Henri. Kannad ette Vjatšeslav Semjonovi pala “Punane lodjapuu”. Kas tegemist on akordionimaailma kõige unustamatuma meloodiaga?
00:47:12 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Kuulajal tasuks jälgida teost läbiva meloodia iseloomu muundumist - arglik ja ettevaatlik saab helgeks sillerduseks, heroiliseks ülistuslauluks, võttes lõpu eel lausa traagilise pöörde. Väga hõrgud on väikesed kriipivad kõlad, mis ununevad siin-seal meloodiale järgi tulemast. Meloodiabassidega akordionil saab sama kõrgusega meloodiat mängida nii paremas kui vasakus käes. Klaviatuurid on veidi erineva kõlaga ja nende segamine loob palju põnevaid värve.
00:47:51 HENRI ZIBO (akordion) Vjatšeslav Semjonov "Punane Lodjapuu" (seadnud Henri Zibo)
00:51:36 Zürii hinnang
00:52:33 Saatejuht: kokkuvõte, sissejuh. järgmisele võistlejale
00:52:45 KLIPP 8: TAAVI ORRO Vanemuises esinemisest, kus ei saanud pillist häält kätte. Samas harjutab Massenet.
00:54:00 Intervjuu Taaviga: Valisid ettekandmiseks „Meditatsioon“i“ Jules Massenet ooperist „Thais“. Miks just selle?
00:54:34 VO: muusika selgitus, võistleja läheb lavale. Kui üks pill on ühe ilusa meloodia kätte saanud, siis teised saavad tema peale kadedaks ja tahavad ka seda mängida. Nii on see just „Meditatsiooniga“, kauni viiulikõla on eemale tõrjunud kaunis klarnet, aga erinevalt viiulist peab klarnetimängija kusagil pika-pika meloodia sees vargsi hingama. Või on selle loo raskus hoopis psühholoogias - kas noor ja veel vähe kogenud muusik suudab oma pilliga meile ette manada küpset ja voolavat armastust?
00:55:11 TAAVI ORRO (klarnet) Kairi Vavilov (klaver) Jules Massenet „Meditatsioon“ ooperist „Thais“
00:57:57 žürii hinnang
00:59:27 Saatejuht: kokkuvõte, HÄÄLETUS ALGAB!
01:00:25 RECAP (15'' per võistleja)
01:02:32 Saatejuht: sissejuh. eksperimendile
01:02:48 Eksperiment. PILLIMÄNG LAMMASTELE. Peal hääletusnumbrid. Int Jüri Leiten - publikule esinemisest. Intervjuu muusikutega.
01:07:34 Marko näide varjupaiga koertest, kellele muusikat mängiti. ŽÜRII EDETABELID: 1. LAAS, 2. KULJUS, 3. RANNAP + KOKKU oli Pililota esimesel ja Ruugla viimasel kohal
01:10:05 RECAP (10'' per võistleja)
01:11:35 Saatejuht: sissejuh. külalisesinejale
01:12:05 Rimski-Korsakovi “Šeherezade” Vennad klaveril ja saxil, ehk Holger ja Mairo Marjamaa
01:15:23 HÄÄLETUSE TULEMUSED
01:17:15 Saatejuht - intervjuu väljalangeja Rene Lauriga
01:17:47 Saatejuht: lõpusõnad
01:18:30 Lõputiitrid + LOGOD + IDENT
Faili nimi: 2014-000847-0002_0001_D10_KLASSIKATAHED-2014.mxf
Indeks: 2014-000847-0002
Kestus: 01:19:16
Registreerimise kuupäev: 17.03.2014
Registreerimise aeg*: 2014-03-17 00:05:32
Videoanalüüsi olek: COMPLETED

Lisa oma arvamus

Arvamuse lisamiseks logi palun sisse Id-kaardi, Mobiil-id või parooliga.
Kommentaare laetakse, oota hetk..

Tellimiseks pead sisse logima

Logi sisse